Contact

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op.

icon
Bellen 050 - 20 03 066

Op werkdagen tussen 10.00 en 17.00

icon
E-mail info@autonomer.nl

Reactie binnen 24 uur

icon
WhatsApp 050 - 20 03 066

Op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 online

Tellerstand: Logisch of onlogisch?

RDW

Het is momenteel erg populaire om je volgende auto niet in Nederland te kopen maar in Duitsland. Dit kan, wanneer je het één en ander goed uitzoekt behoorlijk wat euro’s schelen ten opzichte van een vergelijkbaar exemplaar in Nederland. Maar er zijn ook veel uitdagingen, uit onderzoek van VAT (Vereniging Aanpak Tellerfraude) blijkt dat maar liefst 1 op de 5 geïmporteerde auto’s uit Duitsland een teruggedraaide tellerstand hebben.

Er worden jaarlijks meer dan 200.000 auto’s geïmporteerd in Nederland, ruim de helft daarvan is afkomstig uit buurland Duitsland. Bij de meeste auto’s was de teller tussen de 10.000 en 55.000 teruggedraaid en bij een kleinere deel zelfs nog meer. Gemiddeld gezien is er voor de consument een schadepost van zo’n €1500,-- per geval. De VAT controleerde ruim 5000 die vanuit Duitsland naar Nederland geïmporteerd werden, wat bleek is dat het terugdraaien vaak in de tussenhandel plaatsvindt, er zitten veel stappen tussen de verkoper en de uiteindelijke kopen in Nederland. Het is een behoorlijk grijs gebied maar meestal wordt het terugdraaien in Nederland gedaan. Er is specifieke apparatuur voor nodig en het zijn gespecialiseerde professionals die standen terugklokken, als je het juiste gereedschap hebt is het zo gepiept.

Je kunt er voor kiezen om auto te kopen in Duitsland, in dat geval heb je meer grip op de kilometerstand omdat je ter plekke de historie kunt controleren of meer informatie kunt inwinnen. Het is ook mogelijk om een import bedrijf de auto te laten importeren.

NAP (Nationale autopas)

In Nederland worden de tellerstanden van auto’s al 25 jaar geregistreerd door het RDW hierdoor is de tellerstand fraude bijna gereduceerd tot 2% en daarbij komt dat het terugdraaien van een kilometerstand strafbaar is. Zodra de laatste tellerstand lager is dan de voorgaande registratie krijgt een tellerstand en daarmee dus een auto een stempel van het RDW als onlogisch.

Nationale autopas

Een soortgelijk systeem kennen ze in Duitsland pas sinds kort, en er wordt tussen Europese landen onderling nog geen informatie over uitgewisseld, België is overigens een uitzondering. We adviseren dan ook wanneer je op zoek bent naar je volgende bolide zelf op onderzoek uit te gaan en de tellerstanden goed te controleren, dit kan makkelijk door het kenteken te checken bij het rdw en de onderhoudsboekjes goed door te snuffelen. Uiteraard betekent het natuurlijk dat nog altijd 4 of 5 auto’s een logische tellerstand heeft en dat er dus geen vuiltje aan de lucht is, maar beter voorkomen dan genezen is onze insteek.

Dit artikel is gepubliceerd op 22 mei 2019 om 10:00.