De subsidieregeling voor EV (elektrische auto's) slaat aan. Het aantal registraties van nieuwe EV in Nederland op naam van ee particulier steeg de afgelopen maanden met maar liefst 79 procent. Dit zijn zowel koop als ook private lease auto's die door particulieren worden gereden.
Enorme groei in particuliere markt
De meest populaire EV onder de particuliere autorijder is op dit moment de Volkswagen ID.3 maar bij meerdere automerken zit de lift er flink in. Klein weetje; Tesla staat niet in de top 3. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de hoger vanaf prijs van een model 3 a plus minus €52.000,--.
Inmiddels zijn er 4.419 particuliere registraties t/m het 3e kwartaal genoteerd van nieuwe elektrische auto's. Dat is ruim 18% meer dan in dezelfde periode in 2019. Dit is met name te danken aan de subsidie regeling die van toepassing is op nieuwe elektrische auto's die kan oplopen tot wel €4.000,--. Overigens kwam het kabinet onlangs met het nieuws naar buiten het loket voor de subsidie voor het jaar 2020 te willen sluiten. Hierop werd er verbijsterd gereageerd door verscheidene brancheorganisatie, onder andere de Bovag en RAI roepen de 2e kamer op om in te grijpen.
Private lease
Ook in de private lease markt is een opmerkelijke groei te zien van geregistreerde private lease contracten. Over het eerste half jaar van 2020 werden ruim 6000 private lease contracten afgesloten voor elektrische auto's. Voor veel particulieren is een private lease optie net het laatste duwtje in de rug dat ze nodig hebben om over te gaan op een elektrische auto aangezien dat een heleboel onzeker voor de meeste particulieren wegneemt.
Top tien meest geregistreerd modellen (t/m Q3), privé lease + particuliere verkoop:
- Volkswagen e-Golf: 2.196 exemplaren
- MG ZS: 1.385
- KIA Niro: 958
- Tesla Model 3: 800
- Nissan Leaf: 791
- Skoda Citigo: 775
- Renault Zoe: 697
- Hyundai Kona: 635
- Mini Electric: 309
- Opel Ampera-E: 213
Bron: Bovag, RAI Vereniging, RDC
Dit artikel is gepubliceerd op 6 oktober 2020 om 14:46.