Elektrische auto bereikbaar voor consument!

Een elektrische auto was vooralsnog alleen interessant wanneer je hem zakelijk kon rijden en hiermee onder andere van een lage bijtelling kon profiteren. Maar daar is volgens de ANWB nu verandering in gekomen. De elektrische auto is inmiddels voor een doorsnee auto consument bereikbaar geworden. De ANWB vergeleek het afgelopen jaar de gemiddelde totale kosten van een nieuwe elektrische en benzine auto. De conclusie was dat die heel dichtbij elkaar ligt; 57 cent per Peugeot-2008-SUV-Allure-1.2-130-pk-Nefkens-Peugeotkilometer voor elektrische auto’s en 56,4 cent voor een benzine variant. De bond baseerde de berekening op een gebruik van 4 jaar en 15.000km per jaar.

Elektrische auto duur

De elektrische auto is in aanschaf nog altijd ruim duurder dan een vergelijkbare benzine auto maar dit verdien je gedurende het gebruik terug. De elektrische auto heeft veel lagere brandstof (stroom) kosten, lagere belastingen en ook lagere onderhoudskosten. Zoals het nu lijkt heeft een elektrische auto ook een hogeren restwaarde dan een benzine auto maar dit zou een tijdelijk feit kunnen zijn aangezien we in de beginfase zitten van de elektrische occasion markt. 

Daarbij komt dat het aanbod van elektrische auto’s snel uitbreid en beter aansluit bij de wensen van de klant. Wat voor een nog groter groei in de toekomst kan zorgen is de aanwezigheid van elektrische auto’s in het a-segment, dit zijn vooralsnog niet veel en de auto’s die wel aangeboden worden zijn vaak duur. Er was dit jaar ook een zogeheten aanschafsubsidie van toepassing die de meerkosten van een elektrische auto ongeveer halveerde maar die pot was binnen een week leeg waardoor het de verkoop van elektrische auto’s op dit moment een beetje stokt.

Volkswagen-ID.3-Volkswagen-Private-LeaseDe toekomst

Op dit moment rijden er zo’n kleine 153.000 elektrische auto’s in Nederland rond. Dit is een verdubbeling van het aantal van vorig jaar maar als je bedenkt dat Nederland een wagenpark heeft van ruim 9 miljoen auto’s dan is dit nog een druppel op een gloeiende plaat. Onze overheid stelt dat er een verbod moet komen op de verkoop van fossiele brandstof auto’s in 2030 maar om dit doel te kunnen halen is er nog veel nodig, subsidie, aanbod nieuwe auto’s maar ook een ontwikkelde occasion markt voor gebruikte elektrische auto’s.

Dit artikel is gepubliceerd op 4 december 2020 om 11:47.