Corona gevolgen in de autobranche

Ook in de autobranche raast de Corona storm inmiddels heftig door alle gelederen. Bijna geen enkele sector ontspringt de Corona dans, maar de ene sector krijgt harder klappen dan de andere.

Autofabrikanten sluiten

Bestemmingsgevaar is veel groter wanneer (zoals bekend) grote groepen mensen in relatief kleine ruimtes bij elkaar zijn, daarom besluiten steeds meer (Europese) autofabrikanten hun deuren te sluiten voor (on) bepaalde tijd. Dit uit eigen initiatief of onder druk van de overheid. Zo is zijn de meeste Europese autofabrikanten inmiddels gesloten en Tesla heeft in het Amerikaanse Fremont ook hun deuren moeten sluiten onder druk van de lokale autoriteiten. Ook sluiten steeds meer dealerschappen hun showrooms, met name in landen met een lockdown zoal Italiƫ, Frankrijk en Spanje. De werkplaatsen blijven meestal wel gedeeltelijk open. Naast de grote financiƫle gevolgen voor de fabrikanten en dealers zijn er natuurlijk ook duizenden bedrijven die toeleverancier zijn van deze branche de dupe.

Chinese autofabrikant produceert mondkapjes

De Chinese fabrikant van elektrische auto’s, bussen en accupakketten BYD is sinds februari massaal mondkapjes en hand hygiĆ«ne reinigers gaan produceren. Op dit moment produceert BYD een ruime vijf miljoen mondkapjes en nog eens 300.000 flacons hand hygiĆ«ne reinigers per dag en is daarmee ’s werelds grootste fabrikant van mondkapjes. Het is in eerste instantie bedoelt voor de eigen werknemers maar de rest van de productie gaat naar de provincie waar het Corona virus uitbrak, Hubei. BYD maakt dus gezichtsmaskers maar ook de machines en apparatuur die deze producten produceren, in navolging van BYD zullen naar alle waarschijnlijkheid meerdere autofabrikanten volgen.

 

Dit artikel is gepubliceerd op 20 maart 2020 om 14:28.