Elektrische auto opladen? Dit zijn de mogelijkheden!

Tegenwoordig is elektrisch rijden erg populair! Steeds meer autorijders kiezen voor deze schone en milieuvriendelijke aandrijving. Nu het aanbod van elektrische auto`s steeds groter wordt in vrijwel alle auto segmenten zie je dat het netwerk met elektrische laadpalen ook steeds groter wordt! Dit is belangrijk want met een actieradius van een enkele honderden kilometers voor elektrische auto`s is opladen, net als brandstof tanken, een regelmatige verplichting. Als (aspirerend) elektrisch rijder zijn er een aantal opties om je auto op te laden. Op deze Autonomer.nl pagina zullen wij beschrijven welke dat zijn, welke kosten je kan verwachten en waar je rekening mee moet houden als elektrisch rijder. Kort door de bocht zijn er in Nederland 3 mogelijkheden tot het opladen van je elektrische bolide:

  1. Gewone openbare laadpaal voor elektrisch rijden. De meeste laadpalen die je in woonwijken en bedrijventerreinen ziet zijn gewone elektrische laadpalen. Het opladen duurt tussen de 6 en 10 uur en vaak is een abonnement of pasje nodig om toegang te krijgen.
  2. Een snel laadpaal voor elektrisch rijden. Dit is een laad optie waar je accu binnen 30 minuten minstens 80% vol is en je de weg kan vervolgen. Deze staan vooral bij tankstations. Let op, snel laad palen zijn niet geschikt voor alle elektrische auto’s. Het worden er steeds meer maar vooral bij een grote accu is dit nuttig.
  3. Thuis laadpaal voor elektrisch rijden. Dit is rijden tegen je eigen elektrische tarief. Vaak laad je gedurende de nacht als de auto voor de deur staat. Een volle accu laden duurt tussen de 6 en 10 uur. Je moet wel de mogelijkheid hebben tot parkeren voor de deur (eigen oprit) maar een voordeel is je zeker weet dat je laadpunt nooit bezet is. Openbare laadpalen kunnen dat natuurlijk wel zijn.

Wat is de Nederlandse dekking laadpalen?

Het Nederlandse netwerk van laadpalen wordt steeds groter. Ons land heeft zelfs de hoogste elektrische laadpaal dekking van Europa, gemeten in het aantal laadpalen per vierkante kilometer. In 2020 zijn er zo’n 50.000 laadpalen in Nederland en er zit nog steeds groei in het netwerk. Online is makkelijk op te zoeken wat de locaties zijn van de laadpalen in jouw stad of gemeente. Op deze online websites vind je niet alleen de locatie van de elektrische laadpaal, maar ook informatie of de elektrische laadpaal in gebruik is en wat voor stekker aansluiting moet worden gebruikt.

Daarnaast zijn er meer dan 400 snel laadstations in Nederland. Vaak te vinden bij benzine stations, bij Van der Valk hotels en La Place restaurants. Eigenlijk bij alle grote aan de snelweg gelegen auto en truck stations met tank of eet/slaap gelegenheden.

In Europa zijn er in totaal 170.000 laad stations waarvan dus een derde te vinden is in Nederland. Wij hebben het elektrische rijden als geen ander land omarmt! Maar ook wanneer je op reis gaat kun je in vrijwel alle Europese steden een elektrische auto opladen. Daarnaast zijn er in Europa meer dan 20.000 snel laadstations bij de grotere snelweg rust & tank plaatsen, waardoor je vaak binnen 30 minuten weer verder kan rijden. Handig wanneer je op vakantie gaat!

Wat zijn de laadpaal aanbieders?

Als het gaat om elektrische rijden en opladen moet er onderscheid gemaakt worden tussen de elektrische netwerk beheerders en elektrische laadpas aanbieders. Beginnende bij elektrische netwerkaanbieders kunnen we stellen dat je een aantal grote spelers hebt zoals bijvoorbeeld Fastned, Allego and Vattenfall. Dit zijn bedrijven die voornamelijk snel laadpalen installeren en als het ware de infrastructuur aanleggen. De missie is vaak beschreven als het bieden van vrijheid voor de rijder en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Maar let op, dit zijn gewoon bedrijven die geld willen verdien aan elektrisch rijden net zoals een tankstation geld wil verdienen aan het verkopen van brandstof. Lokale overheden, landelijke overheden en bedrijven zijn vaak verantwoordelijk voor de laadpalen in verschillende woonwijken en bedrijfsparken. Hier zit vaak meer idealisme achter maar het laden kost nog steeds geld.

Naast de netwerkbeheerders heb je een groot aantal aanbieders van elektrische laadpassen. Dit zijn vaak bedrijven die abonnementsvormen aanbieden op de eerder genoemde infrastructuur aanbieders. Voorbeelden hiervan zijn ANWB, Total Vroaming, MKB-brandstof, VandenBron, Eneco en Just Plugin. Er zijn echter nog veel meer aanbieders en het loont om goed te vergelijken voordat je een laadpas kiest.

Total E-Drive (Laadpas)

Geen reviews
Grote wereldwijde speler
Overal in Europa laadpalen
Scherp geprijsd
Gemak & comfort
Mooi online overzicht
Gebonden aan 1 leverancier

Waar moet je op letten bij het kiezen van een elektrische laadpasaanbieder:

  1. Start tarief: bij de meeste laadpas aanbieders betaal je een start tarief voor laden. In sommige gevallen is dit een hoog start bedrag met lage kWh prijzen en bij sommige aanbieders een laag sessie start tarief met hoge kWh prijzen. Bedenk dus goed hoeveel je verwacht te gaan rijden en verwacht te gaan tanken.
  2. kWh (kilo Watt uur) tarief: afhankelijk van de pas aanbieder heb je vaste tarieven of variabele tarieven per laadtype. Snel laden kan bijvoorbeeld duurder of goedkoper zijn, maar een aantal aanbieders stelt dit ook gelijk en heb je 1 vast tarief onafhankelijk van het laadtype. Kijk daarom ook goed of er bijvoorbeeld 1 tarief is binnen heel Europa of dat het buiten Nederland duurder laden is.
  3. Laadpaal netwerk dekking: Op welke netwerken heb je toegang bij een laadpaal aanbieder? Zoek dit uit binnen Nederland maar ook binnen Europa voor als je op vakantie gaat. Een voorbeeld van verschillende niveaus per aanbieder is dat ten tijde van schrijven (Augustus 2020) de ANWB laadpas toegang bied aan 30.000 laadpalen binnen Europa en dat je bij Total Vroaming 110.000 laadpalen tot je beschikking hebt binnen Europa. Een groot verschil!

Wat kost elektrisch laden?

Snel laden is vaak het duurste en is afhankelijk van de aanbieders. De meeste prijzen liggen tussen de €0.30 en €0.95 per kWh (kilo Watt uur). Het gangbare tarief ligt ergens in het midden rond de €0.60. Belangrijk om te weten is dat er nu ook elektrische laadpas aanbieders zijn die altijd voor een vast laag tarief laden aanbieden (zoals Total Vroaming) onafhankelijk van het laadtype. Je betaald hierbij een maandelijkse fee voor de online services (een App) om alles bij te houden en voor het factuuroverzicht. Vaak kunnen deze kosten uit als je een paar honderd kilometer per maand rijdt. Voor de meeste automobilisten is dit al het geval bij het normale woon-werk verkeer.

Naast snel laden is thuis laden het goedkoopst in kosten per kWh en het beste voor de portemonnee. De tarieven liggen, afhankelijk van de thuis netwerkaanbieder, tussen de €0.18 en €0.30 per kWh. Echter moet er wel een laadmogelijkheid (laadpaal of muurladen) worden aangeschaft en geïnstalleerd. Dit zijn eenmalige kosten en vallen inclusief installatie tussen de €750,- en €2000,-. Dit is absoluut een must have en ga als elektrische rijders vooral niet direct van een stopcontact laden. Dit kan er voor zorgen dat de stoppen doorslaan en daarnaast laad vaak zeer langzaam op. Openbaar laden aan een laad paal in een woonwijk ligt qua tarief vaak tussen €0.35 en €0.55. Strek afhankelijk van de netwerk aanbieder of de laadpasaanbieder die je kiest. Over het algemeen zit dit bedrag tussen de kosten van thuis laden en snel laden in. Samengevat per Augustus 2020:

Laad type  ~Ondergrens per kWh ~Bovengrens per kWh
Snel laden  €0.30  €0.95
Normaal laden  €0.25 €0.55
Thuis laden  €0.18  €0.30

Wat brengt de toekomst voor elektrisch laden?

Voor de elektrische rijder ziet de toekomst er zonnig uit. In de klimaat doelen die gesteld zijn door Nederland is elektrisch rijden een belangrijke pijler om deze te behalen. Dat betekend dat er in de komende jaren nog flink word geïnvesteerd in het elektrische laadwerk in Nederland. Uiteindelijk zal dit het makkelijker maken om op openbare plekken je auto op te laden. De voorruitgang en innovatie zal voornamelijk te zoeken zijn in slimme laad oplossingen en daarnaast in het aantal laadpunten. Een korte uitleg van Staatssecretaris van Veldhoven over de nieuwe slimme elektrische laadplannen van de Nederlandse overheid:

 “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of terug levert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren aan het netwerk. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van deze palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s laden op minder beschikbare plekken. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Daarnaast is de verwachting dat er een toename komt van elektrisch Private Lease rijden in combinatie met een laadpunt thuis of op de zaak. Je zult dus ook zien dat het bedrijfsleven inspeelt op de laad trend en dat een duur laadpunt bij de leaseprijs in kan zitten. Denk hierbij ook aan de integratie van zonnepanelen, zodat de elektrische leaserijder naast het huishouden ook de auto kan opladen met zelf opgewekte groene energie. Op Autonomer.nl vind je trouwens het grootste aanbod private lease auto`s van Nederland. Kijk even verder op onze uitgebreide private lease vergelijker inclusief alle elektrische top modellen.