Populariteit auto “webshop” schiet omhoog

Het fenomeen auto webshop bestaat al een tijdje in het Nederlandse online retail landschap maar de schaal daarvan liet nog enigszins te wensen over. Maar die tijden zijn vervlogen, zoals eigenlijk alles op e-commerce gebied schiet de populariteit van het “online auto kopen” enorm omhoog.

 

Er zijn inmiddels verschillende (grote) aanbieders van nieuwe en jong gebruikte auto’s die de auto’s uitsluitend online verkopen op de webshop manier, afrekenen met Ideal en vervolgens wordt de auto letterlijk thuis bezorgd. Uit een onderzoek van de auto webshop CarNext.com (onderdeel van Leaseplan) blijkt dan al 1 op de drie autokopers te porren is om de volgende auto online te kopen. Ze zijn daar nog meer toe bereid als er gebruik kan worden gemaakt van een proefperiode i.c.m. een geld terug garantie en een thuisbreng service. Inmiddels zijn er al verscheidene speler actief als auto webshop, enkele grotere bedrijven die veel auto’s op deze manier verkopen zijn CarNext.com, Auto.nl en Bynco.

Door Corona extra boost

Het nieuwe normaal heeft er voor gezorgd dat de auto als privé vervoer in populariteit behoorlijk is gestegen. Een groot gedeelte van de Nederlandse forensen geeft aan de voorkeur te geven aan de auto als vervoermiddel ten opzichte van het openbaar vervoer. Daarvan zegt maar liefst 60% het online kopen van de auto als serieuze optie te zien. Dit met name door het huidige Covid 19 klimaat waarbij zo veel mogelijk interactie met andere mensen vermeden dient te worden.

Dit artikel is gepubliceerd op 26 augustus 2020 om 14:11.