Deze “betaalbare” elektrische auto’s zijn er bijna!

De meeste grote autofabrikanten hebben de reeds een betaalbare elektrische auto aangekondigd. Welke modellen zijn dat? En wat voor actieradius hebben deze auto’s? Dat is toch de meeste relevante vraag die beantwoord dient te worden bij de aanschaf van een elektrische auto en tot slot wat kost het?

Elektrische autos

Tot op heden waren elektrische auto’s alleen weggelegd voor de welgestelde autorijders, denk hierbij aan de Tesla’s en Jaguars met een aanschafwaarde van ruim boven de honderdduizend euro. Vaak waren deze auto’s ook nog eens zwaar gesubsidieerd en werden parkeerplekken gereserveerd voor deze auto’s wat niet altijd op evenveel sympathie kon rekenen bij andere automobilisten. Daar komt in 2020 verandering in aangezien er verscheidene relatief betaalbare elektrische auto’s in de startblokken staan bij verschillende grote autofabrikanten. We hebben een schema voor je samengesteld waarin je duidelijk kan zien welke merken welke modellen gaan uitbrengen en wat de verwachte actieradius van het betreffende model.

Door fabrikant opgegeven actieradius

  • Volkswagen ID.3 550: 550 kilometer*
  • Kia e-Niro: 455 kilometer
  • Kia e-Soul: 452 kilometer*
  • Hyundai Kona Electric: 449 kilometer
  • Opel Ampera-e: 423 kilometer
  • Volkswagen ID.3 420: 420 kilometer*
  • Tesla Model 3 Standard Range plus: 409 kilometer
  • Renault Zoe: 390 kilometer*
  • Nissan Leaf 62: 385 kilometer*
  • Peugeot e-208: 340 kilometer*
  • Opel Corsa-e: 330 kilometer*
  • Volkswagen ID3. 330: 330 kilometer*
  • DS 3 E-Tense: 320 kilometer*
  • Peugeot e-2008: 310 kilometer*
  • BMW i3: 310 kilometer (i3s: “tot bijna 300 kilometer”)
  • Hyundai Ionic Electric: 294 kilometer
  • Nissan Leaf 40: 270 kilometer
  • Skoda Citigo i-EV/Seat Mii Electric: 260 kilometer*
  • Volkswagen e-Up: 250 kilometer*
  • Mini Electric: 235 kilometer*
  • Volkswagen e-Golf: 230 kilometer
  • Honda-e: < 200 kilometer*
  • Smart EQ: 160 kilometer
Peugeot e 208

De actieradius is een grote uitdaging voor de fabrikanten aangezien bij het vergoten van een conventionele brandstoftank het slechts een kwestie is van aanpassen en produceren is het vergoten van een accupakket met extra vermogen een heel andere tak van sport. Daarbij komt dat een actieradius van plus minus 300 kilometers voor een groot gedeelte van de automobilisten voldoende zou zijn aangezien het grootste gedeelte bestaat uit stadsverkeer. De vertegenwoordiger die 60.000 km per jaar rijdt en voornamelijk lange afstanden moet afleggen zal bij lange na niet uit de voeten kunnen met een actieradius van 300.

Prijzen zoals vermeld op importeurssites

  • Smart EQ ForTwo Coupé: 23.995 euro
  • Volkswagen ID.3 330: < 30.000 euro*
  • Opel Corsa-e: 30.990 euro
  • Mini Electric: 34.900 euro
  • Renault Zoe: < 35.000 euro
  • Nissan Leaf 40: 36.990 euro (37.290 euro in Nissan prijslijst)
  • Peugeot e-208: 36.250 euro
  • Hyundai Ionic Electric: 36.995 euro
  • Volkswagen ID.3 420: < 40.000 euro*
  • Volkswagen e-Golf: 41.005 euro
  • Hyundai Kona Electric: 41.595 euro
  • BMW i3: 42.300 euro
  • Kia e-Soul: 42.995 euro
  • DS 3 e-Tense: 43.190 euro
  • Opel Ampera-e: 44.779 euro
  • Kia e-Niro: 45.510 euro
  • Nissan Leaf 62: 45.850 euro
  • BMW i3s: 45.995 euro
  • Tesla Model 3 Standard Range Plus: 47.800 euro
  • Volkswagen ID3. 550: < 50.000 euro*

*prijsindicatie gebaseerd op de Duitse prijsstelling

Het grootste probleem bij de meeste fabrikanten is de levertijd, de Volkswagen ID.3 is pas vanaf volgend jaar op de markt evenals de Peugeot e-208 en de Kia e-Soul. Maar we kunnen wel concluderen dat het middensegment is aantocht is op het gebied van elektrisch rijden.

Dit artikel is gepubliceerd op 19 augustus 2019 om 13:04.