Autotrack en Gaspedaal nemen Autowereld over

Nadat in Juni 2019 de Telegraaf Media Groep (49%) en DPG media (51%) de handen ineens sloegen als Automotive Mediaventions (AMV), worden nu de resterende aandelen over van occasionportal Autowereld.nl overgenomen. Dat meldt Sander van den Hout, directeur AMV. TMG Groep was sinds 2011 minderheidsaandeelhouder in Autowereld.

De drie occasionportalen blijven naast elkaar bestaan

De drie portals zullen naast elkaar blijven bestaan, met elk hun eigen propositie. Autowereld is voor AMV een interessante toevoeging omdat het (in tegenstelling tot Autotrack en Gaspedaal) een site zonder abonnementskosten is. “We hebben nu alle stukken bij elkaar voor het schaakspel met de concurrenten”, zegt Van den Hout tegen Automotive Management.

Autowereld.nl: Nóg meer data

Het gebruik van alle data uit de portals biedt veel mogelijkheden. AMV kan alle zoekdata van bezoekers inzetten voor de portals. Het gebruik van die data vormt een belangrijk onderdeel van de groeistrategie. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om alle data te combineren en mensen heel gericht naar een site te sturen.

Beweging in de markt

De markt voor occasionportalen is de laatste jaren volop in beweging. Zoals besproken, gingen in juni Autotrack en Gaspedaal samen in een joint venture. Drie jaar geleden werd Autotrader gekocht door Autoscout24. Om tegengas te geven tegen de toenemende macht van de grote occasionportals, lanceerde Bovag vorig jaar de portal Viabovag.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 8 oktober 2019 om 12:18.