ANWB • Het aanbod van betaalbare elektrische voertuigen is te beperkt. Er is slechts keuze uit een tiental modellen.
De ANWB heeft geconcludeerd dat elektrisch rijden goedkoper zou moeten worden. Sterker nog, uit de vandaag gepubliceerde Elektrisch Rijden Monitor blijkt dat elektrisch rijden in 2022 alleen maar duurder is geworden. Kijken we naar wat een elektrische auto nieuw kost en wat de consument er voor over heeft, dan komen we uit op een verschil van maar liefst € 17.000,-. Het is een enorm verschil tussen de werkelijke aanschafwaarde en de prijs die de consument wil betalen om elektrisch te rijden.
De behoefte aan een aanschafsubsidie
Elektrisch rijden moet echt betaalbaarder worden, willen we de klimaatdoelen behalen. Kijken we naar modellen die maximaal € 35.000 kosten, dan kan er slechts uit tien modellen gekozen worden. Hier moet zeker een uitbreiding in het aanbod komen. Een subsidie als stimulans is dan ook echt nodig. In 2022 was het subsidiebedrag nog €3500,-, in 2023 is het subsidiebedrag gedaald naar € 2900,-.
Hogere verzekeringspremies energiekosten
Ook de stijging op het gebied van energiekosten en verzekeringen zijn gestegen. Met deze stijging daalt het voordeel van elektrisch rijden. 25% van de Nederlanders is van plan om binnen de komende vijf jaar een elektrische auto te kopen. Echter zijn er meer mensen die en een eigen parkeerplaats en zonnepanelen hebben geneigd elektrisch te gaan rijden, namelijk 43%.
Het consumentenonderzoek Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB is uitgevoerd in tien Europese landen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel; in Nederland deden 1.934 mensen mee aan het onderzoek.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 maart 2023 om 20:34.